"Hur hade ditt liv varit annorlunda?"

Mötet igår gick bra, han trodde jag hade goda förutsättningar för KBT vilket kändes skönt. Han sa att givetvis kan inget lovas och att i slutändan kommer det vara upp till mig att ta med mig saker hem ifrån terapin och lära mig applicera det i vardagen. Jag fick känslan av att han tror jag har OCD också, vilket jag säkert har i någon mild form iof, men ändå. Höhö.
 
Men något han frågade mig gjorde mig helt ställd...
"Hur hade ditt liv varit annorlunda? Om du inte haft dom här besvären? Tankarna, ångesten och panikattackerna?"
 
Jag visste först inte vad jag skulle svara. Tanken på att vara helt fri från det som styr så mycket av min vardag känns absurd och overklig. I all ärlighet så tror jag inte att jag kan bli HELT fri från det, men jag kan nog lära mig hantera känslor och situationer bättre än jag gör idag..
I slutändan svarade jag att jag tror jag skulle bli mer högfungerande och produktiv. Få mer gjort, ha mer tid. För i dagsläget går SÅ mycket tid och energi åt till att tänka för mycket. Lite därför jag har den här bloggen/dagboken. Jag hoppas att kunna tömma hjärnan lite genom att skriva av mig.
 
Jag har en hyfsat tydlig bild av hurdan jag vill vara. Vill bli.
Jag vill ha sunda promenad/träningsrutiner
Jag vill äta bra och näringsrikt så min kropp fungerar som den ska och mår bra
Jag vill vara mer tidseffektiv och få allting som behöver göras gjort i tid
Jag vill kunna lugna själ och sinne när jobbiga situationer uppstår (istället för att go bananas och bli destruktiv)
Jag vill ha rejält innötta veckorutiner
Jag vill vara fri från både tobak, alkohol och onödigt socker
 
Hittade ett bra citat. Värt att tänka på.
Jag HAR kommit långt. Något jag ofta glömmer. Jag fokuserar alltid på allting som är fel, vart jag är trasig och behöver lagas - sällan på allting jag blivit bättre på och åstadkommit.

Kommentera här: