Jag Vill

Måndag. Det här är inte första dagen i mitt nya liv. Det är den 159:onde dagen.
 
Jag vaknade heller inte upp till glädje, motivation och nya sunda vanor från dag 1. Nej, jag vaknade med hjärtslitande ångest, självförakt och så mycket mer. Det är väl därför den här gången skiljer sig från alla andra hundra (tusentals?) gånger jag försökt, hoppats och önskat att jag kunde förändra mig.
 
Så, sen den morgonen har jag bit för bit försökt forma om mig själv - till någon jag vill och väljer att vara.
 
Så här är jag nu. Har kastat bort mitt gamla liv och många av vanorna med det. Om lite mindre än en månad kommer jag även lägga den här eländiga lägenheten bakom mig när vi flyttar till ett nytt bo utan dåliga minnen och kvävande atmosfär. Jag känner mig ensam, vilsen, osäker och frustrerad hela tiden. Dagarna är fyllda av förundran och förtvivlan om vartannat.
 
Jag skrev en lista under de första veckorna, och för första gången i mitt liv skrev jag inte "Mål" överst, följt av saker såsom:
• Sluta snusa/röka
Nope. Försökt i snart 14 år, så det räcker nu.
• Börja träna
Kanske en dag.
• Få bättre sömnvanor
Bwahaha - nä. Hypnos, tabletter med mera är ett minne blott. It is what it is.
• Gå ner i vikt
Sure, om det sker till följd av min livsstil istället för tvärtom.
• Bli mer positiv
Jag kan inte bestämma över mina känslor.
 
utan jag skrev "JAG VILL":
• Börja äta bättre/mer regelbundet
Maten gick bra i början, går i vågor nu. On the bright side: varken tröstäter eller svälter mig!
• Promenera dagligen
Jag promenerar oftare men inte dagligen - trist nog. Men jag gör det trots kylan, och det är nytt för min del som alltid använt väder och temperatur som ursäkt för att slippa röra mig.
• Bli mer socialt aktiv
Har insett att jag inte behöver bli mer socialt aktiv på det sättet jag tänkt från början. Men jag håller utkik.
• Meditera dagligen
Än så länge - nope.
• Sluta med energidryck
Slutade med energidrycken för 10 veckor sen och av ett impulsivt beslut slutade jag också med godis och chips för 8 veckor sen. 
• Börja med e-cigg
Inte ens gjort ett genuint försök att gå över från vanliga cigaretter till elektronisk..
 
Av någon anledning känns det bättre att detta inte är mål, utan saker jag hoppas kunna åstadkomma. Jag har accepterat att jag kanske inte kan bli allting jag önskar vara, men jag vill försöka.
 
Och idag sitter jag faktiskt och tänker på vad jag vill sätta tänderna i härnäst (trots att jag försökt låta bli att planera för mycket utan hellre låtit saker och ting ske naturligt) det ena är någon form av realistisk plan för att äta mer regelbundet och varierat. Tror ju så stenhårt att det är en vanesak i grunden...
Det andra är att sköta ekonomin bättre och räkna ut vad jag kan "spara in" pengar på, samt göra en budget att försöka följa. Bad min bror Simon om hjälp att göra en avbetalningsplanering att följa för att bli av med all skit jag köpt på delbetalning, har följt den stenhårt i två månader nu. Men jag vet att pengarna rinner likt sand mellan våra fingrar här hemma, och det hade varit skönt att få bukt med det..
 
 
Nej, nog med tjat. Har sörplat i mig två koppar kaffe och morgonmedicinen, dags att peta i sig någon form av frukost.
 

Kommentera här: